Napakka tietopaketti mönkijän puskulevyistä.
MÖNKIJÄN PUSKULEVYN HALLINTA
Perinteisesti mönkijän puskulevyä nostetaan ja lasketaan sähkövinssillä. Vinssillä ei voi painattaa levyä maata vasten, vaan puskulevy kelluu omalla painollaan, ja tallautuneen lumen auraus on työlästä tai jopa mahdotonta. Puskulevyn kääntö hoidetaan mekaanisesti käsin, jolloin kuljettaja poistuu mönkijän päältä ja käy kääntämässä auran haluttuun kulmaan.
Mönkijän hydrauliikka yleistyy kovaa vauhtia. Mönkijän hydrauliikalla on jo nyt useita käyttökohteita. Yleisin hydraulinen työlaite mönkijöissä on hydraulinen puskulevy. Hydrauliikan avulla puskulevyä voi nostaa, ja mikä tärkeintä, painattaa maata vasten. Painatuksen avulla puskulevyllä voi poistaa tamppaantunutta lunta ja polannetta. Hydrauliikalla puskulevyn kääntäminen onnistuu portaattomasti ja kuljettajan ei tarvitse nousta penkiltä.
MÖNKIJÄN PUSKULEVYN KIINNITYSTAVAT
Mönkijän puskulevyn kiinnitysvaihtoehtoja on kaksi: etu- ja keskikiinnitteinen. Etukiinnitteistä kutsutaan myös pikakiinnitteiseksi. Mönkijään asennettava etu- tai keskikiinnike on lähes aina merkkikohtainen, joten se sopii täydellisesti mönkijääsi. Jos mönkijässä on telat, käytetään pidennettyä etu- tai keskikiinnitteistä työvälinerunkoa. V-auraan ei ole toistaiseksi saatavilla etukiinnitteistä pidennettyä työvälinerunkoa.
Etukiinnitteinen:
+ nopea ja helppo kiinnitys mönkijän keulaan
+ puskulevy nousee korkealle
Keskikiinnitteinen:
+ vankka kiinnitys kestää enemmän rajua (väärin)käyttöä
– rajoittaa puskulevyn nostokorkeutta
– puskulevyn kiinnitys mönkijän alle on työläämpää
MÖNKIJÄN PUSKULEVYN LEVEYS
Puskulevy kannattaa olla niin leveä, että vinoonkin käännettynä puskulevy on vähintään mönkijän levyinen. Yleisesti voidaan sanoa, että tavalliseen mönkijään (ATV) sopiva leveys on 150 cm ja rinnakkain istuttavaan mönkijään (UTV) sopiva leveys on 180 cm. Teloilla varustettuun mönkijään suosittelemme 180 cm leveää puskulevyä. 128 cm puskulevy on tarkoitettu kapeisiin käytäviin ja muihin ahtaisiin paikkoihin. 128 cm puskulevy toimii myös kauhan perusrunkona. 128 cm levyinen kauha on tarkoitettu tavallisiin mönkijään ja 150 cm kauha rinnakkain istuttavaan mönkijään.
MÖNKIJÄN SUORA PUSKULEVY KEVYEEN AURAUKSEEN
Perinteinen suora puskulevy soveltuu parhaiten pienehköjen pihojen ja lyhyiden pihateiden auraukseen. Puskulevyn voi kääntää viiteen eri asentoon vasemmalle, oikealle ja suoraan. Suoraan puskulevyyn voi hankkia lisävarusteena päätypalat, jolloin lumen kerääminen/puskeminen on helpompaa, koska lumi pysyy paremmin puskulevyn edessä.
MÖNKIJÄN KARTIOAURA / ALUEAURA / HEITTÄVÄ PUSKULEVY TIEN AURAUKSEEN
Kartioaura soveltuu parhaiten tien auraukseen, jossa vaaditaan lumen heittävyyttä. Näin vältytään korkeiden lumipenkkojen muodostumiselta. Siiven muotoilu mahdollistaa lumen heittämisen kauemmas kuin perinteisillä puskulevyillä. Voimakkaasti eteenpäin ja alas taivutettu siivenjatke estää lumen pölyämisen kuljettajan silmille.
MÖNKIJÄN NIVELAURA / V-AURA PIHAN AURAUKSEEN
Mönkijän v-aura soveltuu parhaiten pihojen auraukseen ja myös umpihangen avaukseen. Keskeltä taittuva nivelaura mahdollistaa lumen keräämisen. Siivet eteenpäin käännettynä pihan auraaminen on joutuisaa, koska lumi ei pakene auran sivuilta. Siivet taaksepäin käännettynä, kärkiaura asennossa, umpihangen auraaminen onnistuu paremmin kuin suoralla puskulevyllä, koska aura ei kampea mönkijää sivuttain. Nivelaurassa on myös korkeahkot siivet, joten se soveltuu mainiosti myös tienauraukseen. Mönkijän nivelauran varolaukaisujousitus on toteutettu teräjousituksena siten, että molemmissa siivissä on kaksi erillään toisistaan jousitettua kulutusteräpidintä. Tämä ratkaisu tekee auraamisesta mielekästä, koska esim. kaivon kanteen törmätessä vain yksi terä joustaa taaksepäin, eikä koko aura niiaa eteenpäin kuten perinteiset puskulevyt. Latvon suosittelee ehdottomasti nivelauraa, jos aurattavana on hieman reilummin sekä pihaa että tietä.
MÖNKIJÄN PUSKULEVYJEN LAATU JA TURVALLISUUS
Puskulevyä hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota myös laatuun. Hyvään laatuun kuuluu puskulevyn teknisen laadun lisäksi kunnollinen takuu ja kulutus- / varaosien hyvä saatavuus. Kuljettajan turvallisuus pitää olla myös huomioitu puskulevyn suunnittelussa. Varolaukaisujouset ja murtotapit suojaavat kuljettajaa törmäystilanteessa.
MÖNKIJÄN PUSKULEVYN KULUTUSTERÄT
Mönkijän aurojen kulutusterät ovat vakiona suoria ja valmistettu tavallisesta teräksestä. Vakiokulutusterän tilalle voit hankkia lisävarusteena hammasterän, kumiterän tai muoviterän. Latvon hammastettu kulutusterä on valmistettu kulutusteräksestä, mikä takaa sille pitkän käyttöiän. Hammastettu terä pureutuu tallautuneeseen lumeen paremmin kuin suora terä. Hammasterä jättää karhean, ei-liukkaan, pinnan. Hammasterä on valmistettu siten, että voit halutessasi kääntää terän myös suoralle puolelle.
Kumiterä taas soveltuu hyvin epätasaisille laattapihoille.
Muoviterä on hieman tehokkaampi kuin kumiterä, mutta silti erittäin hiljainen, eikä sekään naarmuta laattoja.
MÖNKIJÄN VALINTA LUMEN AURAUKSEEN
Lyhyt ja pieni mönkijä on näppärä pienessä pihassa ja ahtailla käytävillä. Isommilla alueilla ja tiellä mönkijän suurempi pituus ja paino ovat etuna aurauksessa. Lyhyt mönkijä pyrkii auratessa helpommin sivuttain kuin pidempi mönkijä. Suurempi mönkijän paino antaa pyörille tai teloille enemmän pitoa. Pitoa voi toki hieman parantaa nastoilla tai ketjuilla. Nastoilla voi ajaa lujempaa, mutta ketjut rajoittavat ajonopeutta. Jos aurattavaa tietä on paljon ja piha-alueet ovat isoja, kannattaa harkita rinnakkain istuttavaa mönkijää. Sen työntövoima ja pito ovat huomattavasti paremmat kuin tavallisessa mönkijässä. Lähes kaikissa nelivetoisissa mönkijöissä on riittävästi tehoa auraukseen, mutta jos ajonopeus halutaan pitää korkeana ja lunta on paljon, niin silloin pienen mönkijän tehot saattavat jäädä vajaiksi. Yleisesti voidaan sanoa, että yli 500 cc mönkijä riittää hyvin auraukseen. Mönkijän lisävarusteista ohjaustehostin, kahvanlämmittimet, tuulisuoja ja takatyövalo ovat hyödylliset lisävarusteet aurauksessa. Ja vinssihän on tietysti pakollinen varuste aurauksessa, ellei mönkijässä ole hydrauliikkaa.